Internet prodavnica za početnike
Internet marketing za internet prodavnice
Moja inetrnet prodavnica „VremeJeNovac.rs“ posluje više od godinu dana i mada znamo da se najbolje uči na svojim greškama, moje iskustvo će , možda, pomoći nekome da uštedi i Vreme i Novac.
Ako bi mene neko pitao za savet pre početka rada internet prodavnice, prvo bih naglasio da u startu treba razdvojiti „internet“ i „prodavnicu“! Idealno bi bilo kada bi se dva ortaka , jedan koji se razume u trgovinu i jedan koji se razume u inetrnet, dogovorili se da zajedno otvore „internet prodavnicu“! Problem je što se takva dva profila ličnosti vrlo retko poznaju, a pogotovo su retko dobri „ortaci“. Naravno, postoji i drugi model, da otvorite „internet prodavnicu“ tako što ćete odmah zaposliti jednog vrsnog trgovca i jednog vrsnog internet stručnjaka. Da, ali, čim je „vrsan“, ili je skup ili ima sopstvenu ambiciju.
Realno je da trgovaca ima i medju „ortacima „ i na „tržištu rada“. Kako izgleda dobar (vrstan) trgovac? Pre svega, dobar trgovac odlično poznaje robu sa kojom trguje. Tu dosta pomaže iskustvo ali i želja trgovca da svoju robu poznaje „u dušu“! Dobar trgovac ima dobar odnos sa svojim dobavljačima, koji ga redovno obaveštavaju o promenama cena, lagera, novitetima itd. Dobar trgovac prati sva dešavanja koja su u vezi sa robom kojom trguje, kao što su odlasci na specijalozovane sajmove, praćenje konkurencije, praćenje trendova u svetu i u okruženju. Dobar trgovac je korisnik svog asortimana i njegovo iskustvo je važnije od svega što je pročitao, video ili čuo. Dobar trgovac mora da poznaje i osnovne trgovačke zakone i propise (Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o trgovini,garancije, reklamacije, PDV...). Dobar trgovac pažljivo sluša kupce! I kada kupac pita gluposti, i kada je nepismen, i kada je nekultura,i kada je ljut, besan, neraspoložen... Kupac je Gospodin!
Problem je što većina tgovaca za sebe misle da su dobri trgovci, a velika većina nisu ni blizu dobrog trgovca. Kada ubede poslodavca da su dobri trgovci to je, po meni ,u redu, ali kada sebe ubede u to i odluče da otvore svoju trgovinu, tek posle izgubljenog Vremena i Novcashvate da je za dobrog trgovca potrebno mnogo više od sopstvenog samoljublja.
Poznavalac interneta je mnogo širok pojam, ali uspešno poslovanje internet prodavnice i poznavanje interneta bi se pre svega odnosilo na internet marketing, jer internet prodavnicine trebaju softverski talenti i stručnjaci. Za uspešan rad internet prodavnice danas su najvažnije dve kompanije: Google i Facebook. Bez njih je nemoguće uspeti. Uspešnosti mogu da pomognu Twitter, Instagram, YouTube i milion drugih „alata“, ali bez Facebook-a i Google –a se više ne može ni živeti (!), pa samim tim ni poslovati. Bez obzira na te činjenice, još uvek je teško naći saradnike za vođenje internet marketinga. Velike marketinške agencije su posvećene velikim kompanijama sa velikim budžetom za oglašavanje i nisu zainteresovani za saradnju sa malim klijentima i početnicima.
Nerazumevanje između dobrog trgovca i dobrog internet marketing stručnjaka je čest slučaj. Sa jedne strane imamo stav: „Dobar proizvod sa dobrom cenom je lako prodati!“, a sa druge: „Ako te nema na Google-u i na Facebook-u, ne postojiš!“. Oba stava su ispravna i samo ih treba svakodnevno koordinirati.
Jedna od razlika u oglašavanju prodaje u klasičnoj prodavnici i internet prodavnici je i sledeća: Klasična prodavnica ima konkurenciju, ali u drugom kvartu ili još verovatnije u drugom gradu, a internet prodavnica ima konkurenciju na „jedan klik“ više! Dakle, može se dogoditi da oglasite određeni proizvod i na Google AdWordsu i na Facebook oglasima, uložite znatna sredstva, ali izostanu rezultati jer nemate dobru cenu proizvoda koji oglašavate. E sad, da li imate lošu cenu jer dobijate lošu cenu od svog dobavljača ili ste preterali sa veličinom marže, to morate sami analizirati. Moramo imati u vidu da kupac se, možda, i neće odlučiti da ide na drugi kraj grada radi uštede od nekoliko procenata, ali vrlo lako će kupiti u drugoj internet prodavnici, jer je to samo „jedan klik“ više! Na webu je sve više sajtova za upoređivanje cena, logično, uskoro će svi imati instaliran neki mali programčić koji samo traži jeftiniji proizvod.Mislite o tome!
Kod internet oglašavanja važnu ulogu imaju „ključne reči“. Problem kod „ključnih reči“ je što naš jezik ima dosta sinonima. Pri tom, naš jezik je srpski, hrvatski, bosanski, crnogorski, lalinski, piroćanski, narodski, žargonski...Primer iz naše internet prodavnice: Sač ili peka ili čripnja ili crepulja. Da li znate da se, u nekim krajevima, Peć za pečenje paprike zove Kube? Plin ili gas? Flaša vina ili boca vina? Mislite o tome!
Bez obzira koji proizvod prodavali preko net-a uopšte (pa i internet preodavnice) , fotografija tog proizvoda je veoma važna! Najbolji učinak je kada sami napravite fotografiju, a ne da je „skinete“ sa neta, sredite u Photoshop-u, prilagodite veličinu mediju na koji postavljate (Katalog proizvoda, Facebook...), a i Google pravi veliku razliku između posuđene i vlastite fotografije. Mislite o tome!
Veliki uticaj na prodaju preko internet prodavnice ima opis proizvoda! Mora se imati u vidu da je kupac navikao da pre kupovine, svaki proizvod, dodirne, proba, 3x odmeri i konačno, kupi. U internet prodavnici to nije moguće, pa je neophodno dobro opisati proizvod: rečima, fotkama, video klipovima, korisničkom podrškom...Dobar opis proizvoda pomaže kupcu kod odlučivanja, ali pomaže i prodavnici, jer osim povećanja prometa, smanjuje broj poziva potencijalnih kupaca, pa time štedite i njihovo i vaše Vreme. Mislite o tome!
Zaključak: Trgovac ne mora da voli novu internet tehnologiju i terminologiju (ključne reči, share, like, SEO,konverzija...) ali mora da prihvati realnost i budućnost koja je stigla. Bez marketinga se ne može uspeti, a internet marketing još uvek nije skup i može se dosta postići sa malo Novaca. Mnogi „trgovci“ će pomisliti da je lako napraviti reklamu na Facebook-u, i sami će pokušati. Međutim, to je dobro samo da bi shvatili kako funkcioniše, ali internet marketing je posao koji traži apsolutnu posvećenost. Ipak, moramo savetovati internet marketing stručnjake da, osim izbora ciljne grupe, demografske strukture i drugih, vama poznatih kriterijuma, morate više Vremena posvetiti upoznavanju sa robom koju promovišete na internetu. Odvojite Vreme za razgovor sa trgovcem, ali i sa kupcima njegovih proizvoda, da bi bolje kreirali internet marketing za njegovu internet prodavnicu.
Next blog: Kuriske kompanije u Srbiji
Autor: Romeo Karanović